...

Pages

Wednesday, May 6, 2009

Ahli PAS dilarang lawan PKR di Penanti-malaysiakini

PAS kekal dengan pendiriannya melarang ahlinya bertanding menentang PKR pada pilihanraya kecil DUN Penanti demi menjaga semangat setiakawan.

"Kita tidak akan izinkan orang kita bertanding atas tiket bebas melawan parti komponen," Pengarah Pilihanraya PAS Datuk Mustafa Ali dipetik berkata selepas perjumpaan tertutup dengan kepimpinan PAS Pulau Pinang di Butterworth malam tadi.

Sebelum ini, Pemuda PAS negeri dan kawasan Permatang Pauh mendesak parti meletakkan calonnya dengan alasan akar umbi tidak berpuas hati dengan tindakan ADUN PKR Mohammad Fairus Khairuddin mengosongkan kerusinya.

Mustafa meminta anggota parti itu tidak melakukan sesuatu yang boleh merosakkan imej parti kerana keputusan telah dibuat sebelum ini iaitu mana-mana parti dalam gabungan pembangkang yang telah bertanding di sesebuah kawasan pada pilihanraya umum lalu berhak meletakkan calon mereka sekiranya berlaku kekosongan kerusi itu atas sebarang sebab.

"Bagaimanapun, kita boleh berbincang jika parti yang bertanding sebelum ini tidak bersedia untuk meletakkan calon mereka pada pilihanraya kecil," katanya.

Mustafa berkata, beliau akan memaklumkan perasaan dan suara akar umbi PAS Pulau Pinang yang mahukan parti itu bertanding kepada pimpinan tertinggi parti pada mesyuarat bulanan 10 Mei ini dan juga kepada penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Saya telah mendengar dan memahami kehendak mereka dan saya juga telah memberi penjelasan mengenai alasan kita tidak bertanding di situ. 

"Bagaimanapun, kedudukan kerusi pada pilihanraya umum akan datang boleh dibincangkan," katanya.

Turut hadir pada pertemuan itu ialah Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Mohd Salleh Man, timbalannya Mujahid Yusof Rawa dan Ketua Pemuda yang baru, Mohd Yusni Mat Piah.

No comments:



KERAJAAN PAKATAN RAKYAT

KERAJAAN PAKATAN RAKYAT