...

Pages

Wednesday, December 16, 2009

Pulau Pinang terima anugerah hab halal


GEORGETOWN - Usaha berterusan Kerajaan Pulau Pinang yang dimulakan pada 2008 untuk menjadikan negeri ini Hab Halal Antarabangsa mendapat pengiktirafan Malaysian Halal Excellence Awards 2009.

Pengerusi Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Abdul Malik Abul Kassim berkata, kejayaan Penang International Halal Hub(PIHH) dianugerahkan Malaysian Halal Excellence Awards 2009 dalam kategori ‘Best Halal Facility Provider’ merupakan hasil kesungguhan Kerajaan Negeri untuk merealisasikan impian menjadikan negeri ini Halal Hab Antarabangsa.

Menurutnya, penubuhan ‘Task Force Halal Hub’ pada akhir tahun 2008, diikuti penubuhan PIHH membantu Kerajaan Negeri mengenengahkan Pulau Pinang sebagai negeri utama dalam mempromosi konsep secara holistik inisiatif halal.

“Kejayaan ini merupakan usaha berterusan Kerajaan Negeri yang dimulakan pada 2008 dan ia juga melambangkan kesungguhan Kerajaan Negeri merealisasikan impian menjadikan negeri ini Hab Halal Antarabangsa.

“Kerajaan Negeri juga turut yakin lebih banyak kejayaan yang akan dicapai dalam usaha menjadikan Pulau Pinang sebagai Hab Halal Antarabangsa memandangkan negeri ini mempunyai banyak kelebihan untuk dijadikan negara pengeksport produk halal yang berkualiti,”katanya dalam satu kenyataan media di sini semalam.

Anugerah Malaysian Halal Excellence Awards 2009 diadakan sempena ‘International Islamic Tourism And Halal Week 2009 (IISTHAL)’ yang berlangsung di Sunway Piramid Convention Centre, Selangor pada 8 dan 9 Disember lalu.

Pada masa yang sama, Kerajaan Negeri juga sedang berusaha untuk membuat penjenamaan semula Pulau Pinang supaya mengamalkan konsep pembangunan berasaskan industri halal berdasarkan potensi besar yang dimiliki oleh negeri ini.

Malik berkata, antara bukti pencapaian yang menunjukkan Pulau Pinang kini sedang menuju ke arah industri berasaskan halal ialah melalui perjanjian MOU yang bakal dimeterai di antara Pelabuhan Pulau Pinang dan Pelabuhan Rotterdam di mana perjanjian itu memastikan barangan halal Malaysia dapat dieksport daripada Pelabuhan Pulau Pinang dan Pelabuhan Rotterdam.

Menurutnya, proses mengeksport produk Malaysia ke Pelabuhan Rotterdam bakal akan dijamin terjamin halal memandangkan kedua-dua pelabuhan kini diberi pengiktirafan sebagai pelabuhan halal.

No comments:



KERAJAAN PAKATAN RAKYAT

KERAJAAN PAKATAN RAKYAT