...

Pages

Wednesday, August 19, 2009

Ekonomi Negara Di Persimpangan: Beranikah Untuk Berubah?-malaysiakini

Ramai dari kita sedar jualan dari sektor pembuatan merupakan di antara pemacu utama pertumbuhan ekonomi Malaysia. Oleh itu tidak hairanlah timbul rasa gusar di kalangan usahawan dan pengilang tempatan apabila prestasi nilai jualan sektor pembuatan tahun ini merudum sebanyak 25.5%. Sedangkan pada bulan Jun tahun 2008 sektor tersebut mencatatkan nilai jualan sebanyak RM 52.7 billion.

Menurut Jabatan Perangkaan Negara, nilai jualan sektor pembuatan merosot terkesan dari kelembapan 75 industri dalam sektor tersebut. Antaranya industri produk petroleum bertapis, pembuatan komputer dan peranti komputer, pembuatan besi asas dan keluli, pembuatan plastik serta pembuatan kimia perindustrian asas.

Apa yang lebih merisaukan saya, kesan buruk dari merosotnya prestasi industri-industri terbabit adalah berkurangnya peluang pekerjaan serta munculnya masalah pengangguran. Sekiranya kita membuat perbandingan di antara tahun ini dan sebelumnya, ternyata jumlah bilangan pekerjaan mencatatkan penurunan sebanyak 7.8% bersamaan 79 298 orang.

Angka-angka tersebut memperlihatkan kepada kita betapa negara ini masih teruk terkesan akibat dari krisis kewangan yang melanda keras tempoh hari. Langkah pembetulan mestilah merangkumi sekurang-kurangnya tiga perkara iaitu cepat, tepat dan berani. Tindakan pantas seiring dengan ketepatan membaca arus pergolakan mahupun gejolak kegawatan membolehkan permasalahan dapat segera dikoreksi.

Apa yang dikesalkan, kita sebenarnya berupaya untuk mengelak dari terjerumus merasai beban kedudukan ekonomi seperti sekarang sekiranya pimpinan serta pengurusan ekonomi negara cepat mengenalpasti kegawatan yang tiba dan bertanggungjawab menyampaikannya sesegera mungkin kepada rakyat.

Haruslah juga ada keberanian untuk kembali mengungkap dasar yang sudah lama dilaksanakan serta menawarkan ide baru. Pastinya akan ada pertentangan dari mereka yang gentar dan alah kepada Perubahan. Hakikatnya saranan serta cadangan yang kita tawarkan kepada rakyat Malaysia diakui berkesan oleh mereka yang pada mulanya seumpama sapi naik minyak.

ANWAR IBRAHIM

No comments:

KERAJAAN PAKATAN RAKYAT

KERAJAAN PAKATAN RAKYAT